Tuesday, April 23, 2013

Alhamdulillah. Allah bagi saya rasa sakitnya pinggang.

    Ya, Alhamdulillah. Tanpa pengalaman tu saya tak akan dapat bayangkan bagaimana sakitnya bila sakit pinggang. Untuk sakit kali keduanya? Ya Allah ya tuhanku, jauhkanlah daku dari merasa sakitnya lagi. Cukuplah hanya sekali.

    Alhamdulillah, dengan pengalaman tu dapat saya menghayati apa yang dirasai oleh penderita sakit pinggang, apa yang dapat melegakan, dan Insya-Allah dapat menolong insan lain dengan lebih berkesan. Baiklah, saya ceritakan kronologi macamana saya boleh sakit pinggang.

    Saya mengalami sakit gigi, dentist yang selalu rawat saya dah meninggal, nak pergi tempat lain tak confident, jadi bila makan tak boleh kunyah betul2. Suatu hari pergi ke rumah abang, dia jamukan lamb chop. Apa lagi, bila makan, kunyah sikit terus telan. Rasa kat perut tu kurang enak, tapi teruskan juga. 2-3 hari lepas tu pinggang mula rasa tak selesa. Mula2 di celah Lumber 5, kemudian ke sekitar lower back bahagian kanan, --> ke pinggul --> ke sisi paha, punggung, dan betis. Semuanya sebelah kanan.

    Untuk rawatan sendiri saya guna tungku batu & masuk sauna infrared. Lega sekejap. Makin lama makin sakit. Sembahyang pun bila dah duduk tak boleh berdiri semula. Bila berjalan boleh langkah kecil2 aje. Bila nak tidur, dari duduk tepi katil nak baringkan badan pun rasa sakit. Bila dah baring, bila nak pusing ke kiri/kanan rasa sangat sakit, macam nak terkopak tulang pelvik dari tulang sakrum. Meniarap pun tak boleh, rasa sakit di pinggang. (Rupanya itulah juga pengalaman yang dirasai oleh pengidap sakit pinggang).

    Dah teruk sangat tu, minta tolong anak urutkan. Kemudian bekam semua tempat yang sakit, banyak darah keluar. Saya syak ini tentu sebab makanan tak hadam. Saya ambil Gaviscon dan Panadol Extend. Pagi esoknya sakit hilang. Lepas tu makan nasi, kunyah lebih kurang, terus telan. 4 jam lepas tu sakit menyerang semula, lagi dahsyat.

    Minta tolong anak hantar ke klinik. Bagi tahu doktor sakit pinggang sebab angin. Macam biasalah doktor kata mana ada angin kat badan. Ni mesti masalah saraf. Kenalah lecture hampir setengah jam. Last sekali doktor cek perut. Eh, perut lembut… kata doktor tu. Yang peliknya doktor tu bagi charcoal tablet & 2 jenis pain killer (maknanya dia setuju memang masalah angin). Balik rumah makan ubat2 tu. Malamnya masih sakit, minta tolong suami urutkan sikit. Alhamdulillah, pagi esoknya sakit berkurangan & terus hilang.

    3 hari lepas tu pinggang kiri pula rasa sakit sikit. Saya fikir mungkin makanan yang tak hadam tu dah bergerak dari usus besar kanan ke kiri. Ini petanda baik, maknanya bukan masalah saraf, tapi sebab angin. Lepas tu saya mula simpan stok pil arang. Bila pinggang terasa sakit sikit terus makan sebiji pil arang. Alhamdulillah, sekarang dah 3 bulan saya tak sakit pinggang.

    Oleh kerana masih ada yang menghantar e-mail atau bertanyakan no. telefon, sila hubungi saya, Makcik Rokiah 012-3159028

No comments:

Post a Comment