Friday, October 28, 2011

Tulang Belakang Sihat Menjadikan Badan Lebih Sihat

Tulang belakang membolehkan anda berpusing, membongkok, dan menegak. Ia juga melindungi saraf tunjang, kumpulan saraf utama yang menghantar maklumat dari otak ke seluruh badan anda.
 
Ada 26 tulang yang dipanggil vertebra terdiri daripada:-
- 7 tulang servikal di belakang leher untuk menyokong kepala.
- 12 tulang toraksik memegang tulang rusuk.
- 5 tulang lumbar di bahagian pinggang.
- sakrum yang merupakan 5 tulang yang sudah bercantum menjadi satu.
- koksiks yang merupakan 4 tulang yang sudah bercantum menjadi satu.
(secara umumnya semasa lahir bayi mempunyai sekitar 270 tulang, sebahagian kemudiannya bercantum menjadikan orang dewasa mempunyai sekitar 206 tulang).

Saya sudah katakan otot teras yang kuat sangat mustahak. Sekiranya otot teras lemah, tulang belakang menjadi lemah, postur kurang bagus, dan kesihatan terganggu. Postur kurang bagus boleh menyebabkan anda bongkok, badan lemah, sakit berpanjangan, dan ketidakmampuan untuk melakukan sesetengah pergerakan.(saya suka bayangkan tulang belakang sebagai satu-satunya lebuhraya yang ada. Apa saja yang berlaku di lebuhraya ini akan menyebabkan aliran trafik terganggu!)


Bila bercakap pasal otot teras ramai orang akan terfikirkan tentang otot abdomen yang kuat dan cantik. Sebenarnya otot teras terdiri dari kumpulan otot yang membentuk bahagian tengah badan sehingga punggung (umpama korset). Kumpulan otot inilah yang berfungsi menstabilkan dan menguatkan pergerakan.  


Saya telah terangkan kaitan antara otot teras yang baik dangan tulang belakang yang bagus. Antara tip menguatkan tulang belakang:- 
- bersenam 
- lakukan regangan 
- lakukan pergerakan, jangan duduk di tempat sama dalam jangka masa yang lama 
- minum air secukupnya bagi mengekalkan kelembapan cakera antara vertebra 
- kurangkan berat badan supaya beban keatas tulang belakang berkurangan 


Senaman yang paling bagus untuk menguatkan otot teras dan tulang belakang ialah Pilates. Senaman ini dapat meregangkan dan juga menguatkan otot. Ia adalah sejenis senaman pemulihan dan menjadikan pergerakan anda lebih dinamik.  

No comments:

Post a Comment