Tuesday, August 9, 2011

Perihal mengandung dan bersalin

   Hari ni saya nak kongsi serba sedikit apa yang pernah saya alami, pengalaman klien, dan juga apa yang pernah dibaca.
   1. Sorang klien yang pernah bersalin 3 kali operate. Katanya "makcik, saya perhatikan kalau sebelum bersalin badan kita sihat dan tiada masalah kita cepat pulih". Beza umur anak kedua & ketiga genap 1 tahun, tapi semasa mengandung anak ketiga adalah dia suruh saya urut 2-3 kali bila badan rasa kurang selesa. Ramai orang tak tahu semasa mengandung pun kita boleh urut, cuma jangan urut sekitar sekrum sebab banyak saraf ke bahagian peranakan, perut sebab takut baby berpusing dan menyebabkan tali pusat terbelit leher, sekitar keting & tumit sebab takut sebabkan keguguran. Jadi kalau dah tau mengandung jangan pergi urut refleksologi.
   2. Hemoglobin rendah. Sorang klien lagi kata hemoglobin dia sangat rendah, dia ambil RED DATES dan hemoglobin naik sampai 11. Red Dates atau buah bidara boleh dibeli di kedai ubat cina. Ada 2 jenis, kecil dan besar, boleh dimakan terus atau direbus dan minum airnya. Yang kecil lebih bagus, kata singseh bila saya tanya.
   3. Minum banyak air batu semasa mengandung. Memang sedap, ada yang kata tak puas kalau tak minum sejuk. Masalahnya lepas bersalin badan penuh dengan angin. Kekadang sampai 3 hari pun asyik urut buang angin aje. Ada orang dalam pantang pun masih minum air batu. Tapi saya berpantang minum air batu selama berbelas tahun selepas bersalin anak ketiga, hingga sekarang pun minum air batu sesekali aje. Mungkin itu yang buatkan badan sihat walaupun dah 60 tahun. Alhamdulillah.
   4. Jangan angkat punggung semasa bersalin! Ini yang tak ada sesiapa bagi tahu saya sebelum bersalin anak pertama dulu. Akibatnya luka perineum yang menyakitkan. Jadi semasa bersalin tekan punggung kebawah supaya tak terangkat, mana tau sebab sakit tak perasan pulak terangkat punggung.
   5. Susukan bayi seberapa awal yang boleh. Tumpukan sepenuh kepercayaan yang Allah jadikan susu badan cukup untuk keperluan bayi. Mulakan dari masa mengandung lagi. Doa untuk banyakkan air susu: juz 1, surah Al-Baqarah, ayat 60. Zikir untuk melancarkan air susu: juz 30, surah 'Abasa, ayat 20. Insya-Allah cukup & tiada masalah bengkak tetek.
   6. Masalah sakit tetek dan kurang susu.
      - kalau tetek bengkak, keras & sakit, ada yang lekapkan kobis yang dah disejukkan, ada yang tuam dengan air panas, ada yang guna sikat rambut untuk sikat menghala ke putting.
      - kalau putting luka, ambil susu badan dan sapu di tempat yang luka. Jangan biarkan puting berada dalam mulut bayi terlampau lama.
      - kalau susu tak keluar atau sikit, sebelum menyusu atau pam susu pastikan bahagian tetek yang ada ketulan keras diurut dengan cara letakkan jari-jari dan pusing-pusingkan, atau pun dituam dengan air panas.
      - antara cara yang dikatakan paling berkesan untuk tambah air susu: ambil 1 susu besar halba, basuh, rendam air panas, bila dah suam tapis & minum airnya. Lakukan 2-3 kali setiap hari. Ada yang bagitau dia ambil "GNC Herbal Plus-WH Fenugreek" dan terbukti berkesan. Dia beli melalui pos. Sila lihat http://www.gnclivewell.com.my. Ewah.. tolong iklan pulak...
   7. Sakit punggung, pinggul, rasa berat bila nak melangkah. Ada yang menghadapi masalah ni sejak mengandung dan ada juga selepas bersalin. Nasihat saya berurutlah, walaupun semasa mengandung, sebab kalau dibiarkan sakitnya berpanjangan. Jangan harapkan exercise selepas pantang sebab ada yang kata masalah bertambah teruk. 
   8. Masalah sakit punggung, pinggul, susah melangkah juga boleh disebabkan oleh PUBIS DYSFUNCTION. Berbengkunglah selepas bersalin. Saya tenguk di pasaran ada bermacan jenis bengkung dan mutu jahitan kadang-kadang tu kurang memuaskan. Ada yang claim free size tapi bila pakai terlampau besar hingga tak dapat berfungsi sebagai bengkung. Ada yang menyusahkan sampai confuse macam mana nak pakai. Dari maklumbalas klien saya jahit & jual bengkung roda mengikut saiz yang ditempah. Sila tel/sms 012-3159028 untuk keterangan lanjut. 
   9. Urut lepas bersalin operate. Yang ni memang ramai yang tak tau boleh urut lepas cesarean. Paling awal saya urut hari ke-5 dengan cara duduk di kerusi semasa urut belakang dan baring semasa urut bahagian lain. 
   10. Selain berurut bertungku sangat bagus dilakukan selepas bersalin. Ia dapat mengeluarkan darah kotor, angin yang berkumpul, dan melancarkan perjalanan darah. Seeloknya gunalah tungku batu. Ada yang kata tungku besi tak bagus kerana ia boleh rosakkan saraf, mungkin ini ada kaitan dengan larangan nabi supaya jangan gunakan tusukan besi panas. Ramai yang kata susah nak cari batu sungai. Nak tau kat mana nak dapatkan batu buat tungku? Senang aje... Pergi ke kedai jual batu perhiasan taman (banyak di Sungai Buluh tu), belilah batu yang berbentuk bulat lonjong tu, paling sesuai yang berat 1kg-1.2kg. Ini pun asalnya batu sungai atau batu laut, cuma dimesinkan supaya licin. 
   11. Untuk luka jahitan, bolehlah dibasuh dengan air garam, tak pedih pun... Lebih elok kalau air garam diletak dalam dulang dan rendam punggung. Boleh juga rebus campuran daun sirih, manjakani, daun inai dan garam untuk buat cebuk.
   12. Kadang-kadang kalau bersalin anak besar, guna vacuum, peranakan boleh jatuh. Kita rasa seakan-akan ada benda yang nak jatuh tersembul melalui vagina. Ini kes parah. Sebagai ikhtiar cubalah buat tangas. Caranya rebus 9 keping asam keping, 2 sudu besar garam kasar, 3 helai daun sirih, segenggam daun inai, halia sebesar ibu jari, dan 3 biji manjakani. Bila dah panas berasap letakkan periuk rebusan bawah bangku berlubang (boleh juga masukkan dalam baldi atau letak dalam mangkuk tandas) dan duduk di atasnya dan selimut. Biarkan wap yang naik masuk kedalam saluran vagina. Sambil tu buatlah kemutan. Insya-Allah berhasil.
   13. Buang air besar boleh jadi masalah juga. Saya dapati makan banyak sayur sawi semasa pantang memudahkan pembuangan air besar. Ada yang kata sayur kaduk pun bagus.

No comments:

Post a Comment