Sunday, February 20, 2011

Bernafaslah dengan betul

Bernafas dengan betul adalah asas kepada kehidupan lebih sihat
Hidup bermula dan berakhir dengan mengambil nafas dan itu adalah jelas bahawa kita harus mengisi hidup dengan kebiasaan bernafas yang baik. Tubuh kita memerlukan lebih banyak oksigen untuk berfungsi dengan baik dan untuk membantu membuang produk sisa seperti karbon dioksida. Setiap sel dalam tubuh kita memerlukan banyak oksigen. Sekarang ramai orang sedar tentang mustahaknya kualiti makanan dan minuman yang diambil, tapi tak ramai yang berfikir tentang bagaimana mereka bernafas! 


Pernafasan mempengaruhi seluruh tubuh 
Pernafasan mempengaruhi sistem saraf, jantung, sistem pencernaan, otot, tidur, tahap tenaga, konsentrasi, ingatan dan banyak lagi. Pernafasan juga sistem pembuangan yang terbesar. 70% dari produk sisa yang dihasilkan dalam tubuh kita seharusnya dihapuskan melalui pernafasan. 30% dikeluarkan melalui kulit dan hanya 10% tersisa melalui buah pinggang dan sistem pencernaan.  


Ramai yang bernafas melalui dada 
Menurut suatu kajian di Sweden 83% daripada penduduk dewasa menggunakan pernafasan dada iaitu mereka hanya menggunakan bahagian atas dada. Melalui pemerhatian saya sebagai seorang terapis urutan, mereka yang bernafas melalui dada sahaja mempunyai abdomen yang keras, bahagian usus terasa sakit bila ditekan. Berbeza dengan orang yang bernafas dengan abdomen, bahagian abdomen mereka lembut dan tidak tegang. 

Penjelasan 
Diafragma ialah lembar berbentuk kubah iaitu otot yang memisahkan rongga dada dari abdomen. Inilah otot yang paling penting yang digunakan untuk bernafas. Semasa menarik nafas, diafragma tertolak kebawah seolah-olah mengurut perut, usus dan organ lain di bahagian bawah, serta abdomen membuncit. Semasa nafas keluar, diafragma bergerak ke atas sambil mengurut jantung dan organ atas, abdomen mengempis. Inilah yang berlaku kalau kita perhatikan cara bayi bernafas. Pernafasan abdomen adalah cara bernafas semulajadi.

Apa yang saya lakukan
Sekira saya rasakan abdomen agak keras, saya akan tanya samada klien rasa geli atau tidak, sebab kalau geli otot abdomen mengeras. Sekiranya dia tidak geli, abdomen memang keras, saya akan perhatikan cara dia bernafas. Biasanya mereka bernafas dengan mengembangkan dada dan abdomen tidak bergerak. Saya akan suruh dia membuncit & mengempiskan abdomen. Jangan terperanjat, ada yang gagal melakukannya! Mampukah anda? 
Langkah untuk lakukannya:- 
1. Baring melentang, letakkan tangan sekitar pusat. 
2. Tekan tangan untuk kempiskan abdomen sambil keluarkan nafas perlahan-lahan. 
3. Tarik nafas perlahan-lahan dengan bilangan 1,2,3,4,5 (dalam 5 saat).
4. Tahan nafas dengan bilangan 1,2. 
5. Tekan tangan perlahan-lahan, biarkan nafas mengalir keluar dalam bilangan 1,2,3,4,5,6,7. 
6. Tahan nafas dengan bilangan 1,2. 
Ulang langkah 3, 4, 5, & 6 beberapa kali. 


Apa yang anda rasa? Ketenangan fikiran bukan? Ini bermakna dengan cara pernafasan yang betul kita dapat kurangkan stres. Selamat berlatih. 


Lebih elok kalau anda mampu lakukan pernafasan dengan abdomen buncit & dada mengembang semada nafas masuk, abdomen kempis & dada rilek semasa nafas keluar. 


Pernafasan songsang. 
Ada juga kes-kes dimana saya perhatikan, abdomen kempis & dada mengembang semasa nafas masuk, abdomen buncit & dada rilek semasa nafas keluar. Cuba bayangkan rongga dada & abdomen sebagai sebiji belon yang telah ditiup sederhana, ia umpama memicit sebahagian belon dan udaranya beralih ke bahagian lain. Apa jadi dengan sistem pernafasan? Sudah tentu tidak mampu mengambil oksigen dan mengeluarkan karbon dioksida seoptimum mungkin. Patutlah tubuh badan kurang sihat.  

No comments:

Post a Comment