Friday, February 4, 2011

Perjalanan menuju kerjaya mengurut

     Emak saya, allahyarhamah Hajjah Aishah, mempunyai 13 orang anak dan saya anak kesebelas. Seingat saya dia selalu lenguh betis dan selalu suruh anak cucu urut. Saya tak ketinggalan. Saya mula mengurut dalam lingkungan umur 7 tahun. Emak yang bagi tunjuk ajar walaupun saya tak pernah lihat dia urut sesiapa. Lama kelamaan hanya saya yang mengurut selain tukang urut di kampung.
    Bila dah dewasa, sesekali balik kampung tu ada juga saya urut dia sebab kasih dan kasihan, walaupun saya tak minat. Suatu hari dia cadangkan saya jadi tukang urut. "Boleh tolong orang" katanya. Lepas tu terus jadi minat. Berkat doa seorang ibu agaknya. Itu 20 tahun lepas.
    Buku pertama saya beli ialah THE COMPLETE BOOK OF MASSAGE oleh Clare Maxwell-Hudson. Setiap minggu saya suruh suami baring dan saya urut dia. Wah bukan main lagi seronok dia. Lepas tu arwah abang pula bagi buku Reflexology. Dari situ minat mendalami berbagai jenis urutan dan rawatan berkembang. Berpuluh buku dengan nilai ribuan ringgit saya beli hingga takut masuk kedai buku sebab takut terbeli lagi.
   Kemudian terfikir pula nak pergi kursus mengurut. Ya lah, nak tenguk cara orang lain pula, baru boleh nilai setakat mana kebolehan kita. Kalau tidak asyik syok sendiri aje. Adalah dua kali pergi kursus. Dah buat perbandingan tu beranilah tawarkan khidmat mengurut.
   Perancangan awalnya hanya untuk isi masa lapang setelah bersara, maklumlah ramai yang sakit-sakit setelah bersara sebab biasanya aktif, tiba-tiba banyak rilek. Tak sangka pula ada permintaan, termasuk seorang pakar perbidanan. Terima kasih doktor. Ya saya memang berterima kasih padanya sebab setiap kali mengurut saya akan timba seberapa banyak ilmu. Saya urut, doktor bagi penerangan. Kalau jumpa masalah baru semasa urut pelanggan saya akan tanya, atau pun layari internet untuk cari punca masalah dan cara mengatasinya. Biasanya saya cuba pada diri sendiri dan rasa kesannya. Kalau okey baru saya praktikkan kepada klien, dan berterus-terang serta lakukan dengan cara berhati-hati. Ingat! Sebagai perawat kita jangan sampai mendatangkan kecederaan. Sekiranya ada kemungkinan rawatan boleh mendatangkan kesan sakit selama 2-3 hari, saya bagitau. Terpulanglah mahu mencuba atau tidak. 
   Ramai yang suka cara urutan saya, kata mereka lain dari yang lain. Jadi saya buat kajian apakah ciri-ciri urutan saya yang buatkannya berkesan dan pelanggan suka. Itulah Terapi Urutan Matahati yang ingin saya kongsi dengan siapa saja yang berminat. Ya lah, berapa lama lagilah saya larat mengurut. Sekurangnya kalau saya adakan kursus ilmu yang bermanafaat akan berpanjangan.

2 comments:

  1. Salam....mcm mana nak hubungi makcik rokiah ni yer...

    ReplyDelete
  2. waalaikumusalam. Sila telefon / sms 0123159028

    ReplyDelete