Thursday, February 3, 2011

Sakit kepala dan otot trapezius

Anda sakit kepala? Sakit leher? Sakit bahu? Sakit belakang?
    Rupa-rupanya ramai pengidap sakit kepala. Sakitnya pun bermacam-macam ragam. Kalau ditanya dari segi pengalaman mengurut saya akan cakap ia sangat berkaitan dengan ketegangan otot trapezius.

Apa itu otot trapezius?
    Trapezius adalah otot segitiga yang luas bermula dari bawah tengkorak, menghala ke bahagian belakang leher, ke atas bahu, dan memanjang ke bawah hingga ke pertengahan belakang. Ini adalah salah satu daripada otot-otot yang paling kerap menjadi tegang dan sakit. Fungsi otot ini ialah untuk mengangkat bahu, menggerakkan kepala dan leher, menarik tulang belikat, menarik bahu ke bawah, dan menyokong berat lengan.


Antara penyebab otot trapezius sakit? 
- Postur kepala ke depan. Sering kali orang, berjalan, berdiri dan duduk dengan posisi kepala ke depan. Perbetulkanlah postur.
- Tidur mengiring dalam posisi yang salah. 
- Membawa beg berat. Sekiranya memakai beg tangan fikirlah samada kesemua barangan didalamnya perlu dibawa. Bergilirlah antara bahu/tangan kiri dan kanan.
- Menyusu bayi dalam keadaan membongkok dan tiada bantal di pangkuan untuk menyokong berat bayi.
Tidur melentang atau meniarap dengan kepala berpaling ke satu arah dalam masa yang lama. 
Bekerja dalam keadaan membongkok. 
- Bekerja dengan lengan tergantung dari bahu dalam masa yang lama. Dapatkan kerusi dengan sandaran tangan.  
- Sebarang aktiviti yang menggunakan otot-otot trapezius dalam jangka masa lama. 
  
Apa yang saya lakukan?      
- Urut di tempat-tempat mempunyai ketegangan.
- Perhati postur semasa berdiri dan tidur.
- Bagi nasihat untuk mengurangkan masalah.

Pengalaman dan kesimpulan 
    Mereka yang bekerja di pejabat dengan banyak duduk menggunakan komputer biasanya sakit di bahagian belikat dan tengah belakang. Ada juga yang merasa tegang di kening dan urat mata disebabkan keadaan bahu yang melengkung kehadapan dalam masa yang lama. Untuk mengelak masalah, bila ketegangan mula terasa berhentilah sekejap dan lakukan regangan. Ramai kata dia terlampau sibuk jadi kerja mesti diteruskan. Percayalah, dalam keadaan stres prestasi juga menurun. Regangan dapat meningkatkan aliran darah dan oksigen. Anda akan lebih segar dan bertenaga. Memang berbaloi. Cubalah.
    Mereka yang migrain pula biasanya tidur mengiring dalam posisi yang salah. Mereka tidur dengan kepala tertunduk, biasanya kepala di hujung bantal, bantal rendah, atau pun bahu di atas bantal. Cuba bayangkan, tidakkah itu menyebabkan leher tersepit? Tentulah saraf dan pengaliran darah juga terganggu. Saya nasihatkan mereka perbetulkan semua kesilapan tersebut. Pilihlah bantal yang bersesuaian. Tampulah bahagian leher (boleh guna tuala mandi yang digulung) supaya tak tergantung macam jambatan, atau beli bantal kontur, tapi ingat jangan pula letak bahu atas contour pillow, membazir aje...
   Mereka yang tidur melentang pula jangan guna bantal terlampau tinggi sebab anda seolah-olah menunduk dalam jangka masa yang lama. Anda juga perlu tampu leher supaya tidak tergantung dan stres.  

No comments:

Post a Comment