Wednesday, February 2, 2011

Gunakanlah kuasa minda untuk kebaikan

     Alhamdulillah, saya dikurniakan kesihatan yang saya anggap baik. Semasa bekerja dulu jarang sekali mengambil cuti sakit, mungkin 4-5 tahun sekali. Semenjak bersara lebih 3 tahun lepas tak pernah sekali pun saya ke klinik, bahkan semakin sihat & cergas, mungkin berkat doa orang-orang yang pernah saya urut.  Saya biasakan diri peka dengan apa kata tubuh badan. Kalau ada yang tak kena saya akan guna pelbagai kaedah sendiri untuk merawat. Yang mustahak saya sedar kekuatan dan kelemahan sendiri dan mengambil langkah-langkah yang perlu.
   Tip untuk sihat menggunakan minda yang saya praktik sejak dulu. Bila badan rasa lemah dan kurang sihat saya akan bagitau diri sendiri yang saya sihat & tak mahu sakit. Kalau orang tanya saya akan jawab "Alhamdulillah sihat" sebab kalau jawab tak sihat kita menghantar mesej kepada otak agar tak sihat. Bagaimanapun kalau sakit yang perlukan rawatan doktor, umpamanya demam virus, dapatkanlah rawatan. Penggunaan minda hanya berkesan keatas penyakit yang berpunca dari fikiran. Ini kerana kuasa minda boleh membina sikap dan harapan yang positif. Dorongan dari pemikiran positif memberikan perasaan gembira dan ceria. Kesannya ialah tubuh yang sihat.
   Untuk menguji teori ini, cuba anda berdiri dihadapan cermin dan masamkan muka dengan penuh penghayatan. Apa perasaan? Tak seronok kan? Sekarang cuba senyum dengan hati yang paling ikhlas. Perasaan bahagia, ceria, dan lapang dada timbul dengan sendirinya. Betul tak? Jadi sentiasalah senyum. Sepertimana cermin, kalau kita senyum pada seseorang insya Allah dia akan senyum balik pada kita. Persekitaran ceria, rasa bahagia, dan badan sihat.
   Antara contoh kuasa minda yang telah terbukti berkesan:-
  1. Semasa anak saya dalam tingkatan 5 dia mengadu takut untuk menduduki peperiksaan SPM. Ada satu ketika dia hampir blackout semasa ujian bulanan. Jadi saya sarankan dia ulangi ayat berikut "Saya enjoy menduduki peperiksaan ni". Ditakdirkan semasa peperiksaan SPM dia hampir blackout lagi, terus diulang-ulangnya ayat yang saya ajar. Serta-merta fikiran jadi terang & terus dapat jawab soalan. 
  2. Semasa di UM kawannya tak suka mata pelajaran Costing dan gagal sekali. Jadi saya cadangkan setiap pagi dia cakap pada diri sendiri yang dia suka Costing. Alhamdulillah dia dapat faham apa yang diajar dan lulus.
  3. Setiap pagi rakan sekerja fobia untuk ke pejabat sebab tak suka kerja-kerja akaun, walaupun dia berkelulusan bidang akaun. Saya suruh dia ucapkan "I enjoy working in accounting department" sebaik saja terjaga dari tidur setiap pagi. Suatu hari saya terdengar dia menasihati seorang pekerja baru amalkan cara sama. Katanya dia dah seronok kerja.

Semasa mengurut saya banyak guna kuasa minda terutamanya bila klien ada masalah angin dalam badan.  

No comments:

Post a Comment