Thursday, January 20, 2011

Manfaat terapi urutan

1. Urut mengurangkan kesan stres. 
Terapi urutan mengaktifkan sistem saraf parasimpatis tubuh untuk melawan respons negatif tubuh terhadap stres, meredakan ketegangan otot dan membolehkan degupan jantung, tekanan darah dan peredaran kembali normal.


2. Urut meredakan otot-otot tegang.
Terapi urutan dapat meregang dan mengendurkan otot kejang serta meningkatkan pergerakan sendi. 


3. Urut meningkatkan peredaran darah.
Otot kejang mengurangkan peredaran darah. Ini akan membuat anda rasa penat dan sakit. Terapi urutan meningkatkan aliran darah vena ke jantung. Peningkatan ini membawa lebih oksigen ke sel-sel anda serta menyah sisa metabolisme yang boleh membuat anda rasa lesu. 


4. Urut memperkuatkan sistem kekebalan tubuh.
Sistem limfa merupakan faktor utama dalam pertahanan tubuh untuk menghalang jangkitan dan menyembuhkan luka. Aliran limfa biasanya sangat perlahan pada mereka yang kurang aktif.  Terapi urutan mampu memperbaiki peredaran darah dan meningkatkan sirkulasi getah bening (sistem limfa) sehingga membantu tubuh melawan jangkitan dan mempercepat pemulihan anda daripada kecederaan dan penyakit.


KESIHATAN ADALAH KEKAYAAN KITA


5. Urut dapat memperbaiki fungsi saraf.
Otot kejang boleh menekan atau menyepit saraf anda menyebabkan kesemutan, kebas atau sakit.  Terapi urutan meredakan otot-otot dan mengurangkan himpitan pada saraf.


6. Urut membantu anda tidur lena.
Terapi urutan merelekkan otot-otot tegang, menenangkan sistem saraf, menyebabkan ritma tubuh jadi perlahan, tekanan darah menurun, degup jantung perlahan dan nafas menjadi lebih dalam dan lebih berirama. Anda mula tidur dengan lena. 


7. Urut mencantikkan tona kulit.
Peningkatkan sirkulasi membantu melembapkan dan memperbaiki tekstur kulit selain menghilangkan kekeringan.

No comments:

Post a Comment